تور تركيه | قيمت تور تركيه 95 | تور لحظه آخري استانبول تور تركيه | قيمت تور تركيه 95 | تور لحظه آخري استانبول .

تور تركيه | قيمت تور تركيه 95 | تور لحظه آخري استانبول

خريد بليط اتوبوس

خريد و رزرو آنلاين بليط اتوبوس با ايران امير iranamir.com
http://iranamir.com/images/iran-amir-03.jpg

هر روشي را كه براي مسافرت انتخاب كنيم نياز به برنامه‌ريزي قبلي دارد تا با خيال راحت در زمان مورد نظر آسوده خاطر به مقصد مورد نظر خود سفر كنيم.

 براي مسافرت روش‌هاي متعددي وجود دارد و هر كدام ويژگي‌هاي خودش را دارد، امروز ما مي‌خواهيم در مورد سفر با اتوبوس و برنامه‌ريزي براي تهيه بليط آن صحبت كنيم و بهترين و ساده‌ترين روش را به شما معرفي كنيم تا بدون نگراني بتوانيد با بهترين اتوبوس و با پرداخت كمترين هزينه به مقصد خود برسيد.

متاسفانه در مورد خريد بليط اتوبوس هميشه مشكلاتي وجود داشته است كه همه ما با آن‌ها برخورد داشته‌ايم. وجود نداشتن امكانات مناسب براي رزرو بليط قبل از تعطيلات، امكان انتخاب اتوبوس خوب با امكانات مناسب از بهترين شركت و ساير مشكلات هميشه باعث ناراحتي ما شده است.

اما خوشبختانه سامانه ايران امير بهترين روش رزرو بليط اتوبوس بين شهري را ارايه كرده است كه كار را راحت كرده و مي‌توانيم با خيال راحت براي سفرهاي خود برنامه‌ريزي كنيم.

وارد وب سايت iranamir.com شويد، به راحتي مسير مبدا و مقصد خود را انتخاب كنيد، بليط را با مناسب‌ترين قيمت از بهترين شركت اتوبوس‌راني انتخاب كنيد، صندلي موردنظر خود را در يك اتوبوس عالي انتخاب كنيد و به‌صورت اينترنتي هزينه آن را پرداخت كنيد. خوب به همين سادگي كار تمام شد و مي‌توانيد به بقيه كارهاي خود برسيد!

ويژگي‌هاي وب‌سايت iranamir.com
سهولت در پروسه خريد اينترنتي بليط اتوبوس بين شهري و آسان بودن استفاده از وب‌سايت، امكان مشاهده وب‌سايت و خريد آنلاين بليط با موبايل و تبلت، امكان انتخاب بهترين قيمت، امكانات انتخاب نوع اتوبوس مثل vip ، تخت شو، معمولي، انتخاب تاريخ و ساعت حركت مورد نظر مسافر، امكان انتخاب صندلي با مشاهده شماي داخلي اتوبوس(بسيار سريع و آسان)، استفاده از تخفيف‌هاي شركت‌هاي مسافربري وامكان مقايسه شركت‌هاي مسافربري و انتخاب بهترين گزينه براي مسافر از ويژگي‌هاي اين وب‌سايت است.

تمام شركت‌هاي مسافربري كه در سايت http://iranamir.com موجود هستند، از شركت‌هاي مسافربري معتبر تاييد شده است: از جمله سيرو سفر، همسفر، رويال سفر، ايران پيما، مهين نور آريا، تعاوني ٧ عدل، ايران پبمان و ايمن سفر.

تمام قوانين و شرايط خريد اينترنتي بليط اتوبوس دقيقا مانندخريد بليط در پايانه‌هاي مسافربري بوده و تمامي قوانيني كه در بليط معمولي صدق مي‌كند درخريد آنلاين بليط نيز صدق مي‌كند.

در تمام پايانه‌هاي مسافربري نماينده سازمان حمل و نقل حضور دارد و در صورت بروز هرگونه مشكل بررسي‌هاي لازم به عمل مي‌آيد.

سايت اين سامانه در مناسبت‌هاي خاص قرعه‌كشي با جوايز ارزنده براي تمام خريداران بليط اتوبوس در سراسر ايران اعم از خريداران حضوري و اينترنتي برگزار مي‌كند .

سامانه ايران امير با بيش از چند سال تجربه در اين حوزه، كيفيت سفر شما را تضمين مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۰۴:۲۵ توسط:afsaneh موضوع:

جزاير ديدني شهر استانبول

جزاير تركيه

ديدني هاي استامبول

جزاير پرنس مجموعه جزاير نه گانه است كه ۴ جزيره بيوك آدا ، هئيبئلي آدا ،بورگاز آدا و كينالي آدا بزرگ و مشهورترند و جمعيت اين جزاير ۲۰ هزار نفراست اما در تابستان به ۵۰۰ هزار نفر هم ميرسد. البته درياي مرمره جزاير زيادي دارد اما جزاير پرنس به خاطر نزديكي به استانبول و مكانهاي تاريخي و توريستي اش مشهور است.

اينكه چرا نام پرنس داده شده ماجراي جالبي دارد در زمان امپراطوريهاي بيزانس و امپراطوري تركان اتومان شاهزاده ها و پرنس هايي كه به خاطر تخت قدرت اختلاف پيدا ميكردند از سوي امپراطور به اين جزاير تبعيد ميشدند.

اما اين روزها ، جزاير پرنس استانبول يك مكان پاپيولر بخصوص در تابستان براي افراد مشهور استانبول نيز است. همچنين استانبوليها و توريستها براي لذت بردن از جنگلهاي پاينه ، مكانهاي ديني و تاريخي ، پلاژها و لذتهاي جزيره و تفريحات جالب مثل تور جزيره با كالسكه به اين مكان مي آيند.

بيوك آدا از اسمش هم معلومه جزيره بزرگ كه بزرگترينش است و در اين جزيره زيبا از اتوموبيل خبري نيست و اهالي و توريستها پياده يا از دوچرخه و كالسكه و اسب استفاده ميكنند و خانه ها ويلايي و زيباست. شما ميتوايند دوچرخه بگيريد يا كالسكه سوار بشويد

اين جزاير مساجد و كليساها ، پلاژها و رستورانها و جنگلهاي زيادي دارند.

از جاهاي تاريخي و به قول روزنامه ساندي تايمز سحرانگيز بيوك آدا مانستر و كليساي آييا يورگي از قرن ششم در يوجاتپه، مسجد حميديه ، كليساي آييوس نيكولاس و الد گريك به همان خوبي آيايورگي مانده است.

جزيره تعدادي رستورانها و كافه هاي واقعا زيبا دارد ، همچنين مغازه هاي ميوه فروشي و ايستگاه هاي بستني كه واقعا معروف هستند و توريستها خيلي دوست دارند. از نظر پلاژها ، جزيره پلاژهاي عمومي و رايگان چندتا داره اما چند پلاژ خصوصي هم وجود داره كه بعدا اشاره ميكنم. جزيره ساكنين معروف زيادي داشته از جمله لئون تروتسكي و زنان پادشاهان بيزانسي .

جزاير پرنس استانبول, مكان هاي تفريحي جهان

جزيره بعدي جزيره هئيبلي آدا است كه قبلا جزيره ذخاير مس هم مي ناميدند. اين جزه همچنين محل آكادمي ناوال جادت است و يك كليساي ارتودوكس دارد و نيز كاماريوتيسسا كه آخرين كليساي دوره بيزانس است و از قرن ۱۱٫

بورگاز آدا سومين جزيره بزرگ است و يك مسجد تاريخي به همان مهمي مانستر و كليساي آيا يورگي دارد.

جزيره چهارم خينالي آدا است و به خاطر جمعيت ارمني اش مشهور است يعني ارمنيهاي استانبول بيشتر ساكن اينجا هستند و يك كليساي ارمني هم داره البته امروزه ۱۲۰ هزار ارمني به صورت قاچاق در استانبول كار ميكنند اما دولت تولرانس نشون مي دهد البته به همه اين تولرانس رو نشون مس دهد!.

ديگر ۵ جزيره كوچك هستند و شامل قاشيق آدا ، تاوشان آدا ، ياسسي آدا ، سيوري آدا و صدف آدا .


برچسب: تورهاي پاييزي تركيه، جاذبه هاي تركيه، جزاير پرنس استانبول، سواحل زيباي تركيه، مناطق گردشگري استانبول، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۷:۴۴ توسط:afsaneh موضوع:

جشن سال نو درتركيه

جشن تركيه

جشن سال نو درتركيه

تركيه كشوري مسلمان است اما آغاز سال نوي آن‌ها با سال ميلادي است و مردم اين كشور در ژانويه سال نو را جشن مي‌گيرند. در اين زمان تمامي اعضاي خانواده كنار يكديگر جمع مي‌شوند، جشن مي‌گيرند و به يكديگر هديه مي‌دهند. اما قبل از ژانويه كريسمس و ميلاد مسيح در پيش است. همانطور كه گفته شد، مردم تركيه اكثرا ملمان هستند و به همين دليل در بيشتر نقاط آن، كريسمس برگزار نمي‌شود و ۲۵ دسامبر يك شب عادي است. اما در كلان‌شهرهاي آن مانند استانبول اوضاع كمي متفاوت است. در تركيه كليساهاي تاريخي و رستوران‌ها فرصت مناسبي را براي برگزاري جشن كريسمس در اين كشور فراهم مي‌كنند تا مردم دور هم شاد باشند. اگر در كريسمس به تركيه سفر كرديد، مي‌توانيد با شناخت مكان‌هايي كه جشن در آن‌ها برگزار مي‌شود، از اين فرصت استفاده كرده و سفري به ياد ماندني را تجربه كنيد.

سال نو در تركيه

ترك‌ها شب سال نو را «نوئل» مي‌نامند و درخت‌ها را آراسته و به عزيزان خود هديه مي‌دهند. به خصوص در جهان‌شهرهاي آن مانند استانبول، خيابان‌ها و مراكز خريد دكوراسيون خود را به مناسبت كريسمس تغيير مي‌دهند و مي‌توانيد بابانوئل را در سطح شهر ببينيد كه با رويي باز ميان مردم شادي مي‌كند. اگرچه در بيشتر نقاط تركيه، كريسمس فقط يك روز عادي است، اما رويدادها و جشن شب كريسمس در كليساهاي قديمي و رستوران‌هاي مشهور، مي‌تواند خاطره‌ي سفر و جشن به ياد ماندني را براي شما به ارمغان بياورد.

سال نو در تركيه

بزرگترين كليساي كاتوليك در استانبول، كليساي «سنت پادواي آنتوني» است كه در سال ۱۷۲۵ ساخته شده و ساختمان كنوني آن مربوط به ۱۹۰۶ است و مردم آن را به نام كليساي سنت آنتوني مي‌شناسند. اين كليسا در خيابان استقلال قرار دارد. در كريسمس اين كليسا مراسم عشاي رباني از ساعت ۸ شب برگزار مي‌شود.

كليساي كاتوليك سانتا ماريا يكي ديگر از مكان‌هايي است كه ريشه در تاريخ دارد و در فاصله‌ي چند متري كليساي سنت آنتوني واقع شده است. اين كليسا در سال ۱۵۸۴ ساخته شده است و مي‌توان آن را قديمي‌ترين بخش كاتوليك رومي در استانبول ناميد. اما قدمت ساختمان فعلي آن به سال ۱۷۶۹ بازمي‌گردد. مراسم عشاي رباني شب كريسمس در ساعت ۸ شب در اين كليسا نيز برگزار مي‌شود.

سال نو در تركيه

در بخش آسيايي استانبول در شب كريسمس در محله‌ي «كادي كوي» جشن برگزار مي شود كه مي‌توانيد آنجا كريسمس را جشن بگيريد. در آنكارا كليساهاي تاريخي زيادي وجود ندارد كه بخواهند كريسمس را به شكل مفصلي جشن بگيرند اما كليساي بين‌المللي پروتستان‌هاي آنكارا يكي از جاهايي است كه مسيحيان شهر براي برگزاري جشن و مراسم عشاي رباني مي‌روند.

اما بسياري از گردشگران براي برگزاري جشن و شادي دوست دارند در شب كريسمس به سفر بروند. در شب كريسمس مي توانيد به رستوران‌هاي محله‌ي جهانگير (Cihangir) برويد. شايد اين منطقه و رستوران‌ها را بتوان بهترين مكان براي برگزراي جشن شب كريسمس و صرف شامي لذيذ تركي معرفي كرد.

سال نو در تركيه

در ايام كريسمس خيابان‌ها و ميدان‌هاي تركيه مملو از چراغ‌هاي درخت‌هاي كريمس نمي‌شود. مراكز خريد هم مثل اروپا هم كادوهاي مخصوص كريسمس نمي‌فروشند. در اندك فروشگاه‌هايي درخت و اشياي مربوط به كريسمس به فروش مي‌رسد.

سال نو در تركيه

از سال ۱۹۲۶ تركيه تقويم خود را به تقويم ميلادي تبديل كرد و ۳۱ دسامبر به شب آخر سال آن‌ها تبديل شد. در سال ۱۹۳۵ با تصويب پارلمان، روز اول ژانويه، اولين روز سال جديد، تعطيل رسمي اعلام شد. در تركيه شب سال نو، بيشتر در شهرهاي بزرگ آن، مانند كريسمس جشن گرفته مي‌شود و خيابان‌ها را تزئين مي‌كنند و مي‌توانيد بابانوئل و درختان تزئين‌شده‌ را در سراتسر خيابان‌ها ببينيد. همانطور كه گفته شد مردم تركيه كريسمس را مانند كشورهاي غربي جشن نمي‌گيرند اما در شب سال نو حتما به هم عيدي و هديه مي‌دهند.

سال نو در تركيه

در اين شب يك قرعه‌كشي بزرگ در تركيه، در يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني آن برگزار مي‌شود و خريد بليط آن مي‌تواند هديه‌ي مناسبي براي شب سال نو باشد. جايزه‌ي اين قرعه‌كشي ۵۵ ميليون لير (۱۸/۸ ميليون دلار) است.

در سراسر كشور شب سال نو با يك شام خانوادگي بزرگ آغاز مي‌شود. در اين شب مردم تركيه اغلب بوقلمون بريان سرو مي‌كنند و ترك‌ها به سبك ويژه‌ي خود آن را با مويز، دانه‌ي كاج و برنج مي‌پزند و ميل مي‌كنند. در اين شب، كساني كه در خانه مي‌مانند خود را با برنامه‌هاي متنوع شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور سرگرم مي‌كنند.

سال نو در تركيه

نصف شب‌ها، مخصوصا در استانبول آتش‌بازي به پا مي‌كنند و مردم به جشن و شادي مي‌پردازندو جشن‌ها و ميهماني‌هاي خياباني برگزار مي‌شود. بسياري از هتل‌هاي مشهور اين شهر برنامه‌هاي خاص خودشان را دارند و رستوران‌هايشان هم غذاهاي خاص شب كريسمس را سرو مي‌كنند.

سال نو در تركيه

ترك‌ها براي شب شال نو رسم‌ورسوم خاص خود را دارند. شايد شما از ديدن لباس زيرهايي به رنگ قرمز، كه شب سال نو همه جا را فراگرفته‌اند، تعجب كنيد. مردم تركيه بر اين باورند كه پوشيدن و هديه دادن لباس زير قرمز در سال نو، خوش‌يمن بوده و خوش‌سانسي مي‌آورد.

از ديگر سنت‌هاي جالبي كه در اين شب وجود دارد، پرت كردن انار به ورودي خانه است! آن‌ها معتقد هستند كه اين كار خوش‌يمن است و خوش‌شانسي مي‌آورد. اگر هم بخواهند كمتر ريخت‌وپاش كنند، به جاي پرت كردن انار به در، مقابل در نمك مي‌پاشند. مردم تركيه عقيده دارند كه انجام اين كارها در شب سال نو رفاه و ثروت را در سال جديد به همراه خواهد آورد. باز كردن شير آب در نيمه شب و جاري ساختن آب هم يكي ديگر رسومات ترك‌ها است كه باور دارند باعث مي‌شود سال پيش رو سالي پربار و پر از خوش‌شانسي مي‌شود. ترك‌ها مي‌گويندقدم زدن در شب سال نو، سفر را به زندگي شما به ارمغان مي‌آورد و باعث مي‌شود در سال جديد بيشتر به مسافرت برويد. يك باور ديگر هم وجود دارد كه مي‌گويد اگر در سال جديد دوست داريد پول زيادي درباوريد، نيمه شب يك قفلي را باز كنيد.


برچسب: تورهاي استانبول، سنت هاي مردم تركيه، قيمت تورهاي استانبول، مراسم جشن درتركيه، كريسمس در تركيه، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۶:۴۸ توسط:afsaneh موضوع:

تاريخچه كشور تركيه

كشور تركيه

كشور تركيه

پايتخت : آنكارا
وسعت : حدود ۷۸۵ هزار كيلومتر مربع
جميعت : حدود ۷۴ ميليون نفر
زبان رسمي : تركي
پول رايج : لير تركيه
كد تلفن : ۰۰۹۰
شهرهاي مهم : مارماريس، بدروم، كوش آداسي، بلك، سيرالي، آنتاليا، آنكارا، استانبول، كمر، ازمير

موقعيت :

تركيه كشوري اوراسيايي است كه بخش بزرگ كشور يعني آناتولي يا آسياي كوچك در جنوب باختر آسيا و خاورميانه واقع است و بخش كوچكي نيز به نام تراكيه در منطقه بالكان (منطقه‌اي در جنوب خاور اروپا) قرار دارد. تركيه در خاور با كشورهاي ايران، جمهوري آذربايجان (نخجوان)، ارمنستان و گرجستان، در جنوب خاوري با عراق و سوريه، و در شمال باختري (بخش اروپايي) با بلغارستان و يونان همسايه ‌است. همچنين تركيه از شمال با درياي سياه، از باختر با دو درياي كوچك مرمره و اژه و از جنوب باختر با درياي مديترانه مرز آبي دارد. دو تنگه راهبردي بسفر و داردانل نيز در اختيار تركيه ‌است.

اديان و مذاهب :

۹۷ درصد مردم تركيه مسلمان اند كه از اين ميان اكثر آن ها سني و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوي هستند. با اينكه حكومت تركيه لائيك است ولي بسياري از مردم هنوز به دين اسلام پايبند هستند و عيد فطر و عيد قربان در اين كشور تعطيل رسمي است.

اقتصاد :

اقتصاد تركيه تركيبي از صنايع بومي و مدرن است كه روز به روز بر دامنه اش افزوده مي‌شود. توليدات فراوان كشاورزي تركيه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد. همچنين تركيه در زمينه گردشگري بسيار پيشرفته شده كه اقتصاد آن بر گردشگري نيز وابسته است.

وضيعت آب و هوايي :

تركيه كشوري كوهستاني و نسبتا پرباران است.

جاذبه هاي گردشگري :

مسجد سلطان احمد، كاخ دولما باغچه، تنگه بسفر، برج گالاتا، كاخ توپكاپي، مسجد رستم پاشا، مسجد و موزه ايا صوفيا، پارك ملي دلتاي آيدين، حمام روميها، مسجد سليمانيه، غار كاراجا، موزه و خانه آتاتورك در آلانيا، پارك ملي، آبشار تورگوت، آموس (Amos


برچسب: آب وهواي تركيه، آبشارهاي تركيه، اطلاعات درمورد تركيه، غذاي مردم استامبول، هتل هاي زيباي تركيه، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۴:۵۵ توسط:afsaneh موضوع:

منطقه هاي در گردشگري تركيه

جاهاي ديدني تركيه

 

منطقه گردشگري تركيه

 

آمفي تئاتر آسپندوس

آمفي تئاتر Aspendos يكي از حفاظت شده ترين تئاترهاي باستاني عهد باستان است. اين آمفي تئاتر در سال ۱۵۵ بعد از ميلاد و در عصر حكمراني امپراتور رومي، ماركوس اورليوس ساخته شد و ظرفيت تماشگران آن ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر است. چون بعدها از اين تئاتر به عنوان كاروانسرا استفاده شد، مرتباً مرمت و حفاظت شد. بنابراين آمفي تئاتر آسپندوس بدون از دست دادن ويژگي هاي اصلي اش، تا به امروز باقي مانده است.

۲٫ ساحل پاتارا

اين ساحل يكي از طولاني ترين سواحل شني مديترانه است كه هيچ ساختماني به جز يك كافي شاپ در امتداد آن ديده نمي شود. يك گونه در حال انقراض لاك پشت سرگنده در اين منطقه توليدمثل مي كند. دهكده مجاور پاتارا زادگاه سنت نيكولاس، اسقف بيزانسي قرن چهاردهم بود كه بعدها به افسانه بابانوئل بدل شد.

۳٫ پاموك كاله

پاموك كاله كه در زبان تركي به معناي قصر پنبه اي است، چشم اندازي غيرواقعي در غرب تركيه است كه به خاطر شيب هاي پلكاني سفيدش معروف است. اين شيب هاي پلكاني از ماده تراورتن هستند. تراورتن يك سنگ رسوبي است كه از آب هاي معدني چشمه هاي آب داغ رسوب مي كند. انسان ها طي هزاران سال گذشته در اين آب ها شنا كرده اند. شهر باستاني يوناني هيراپوليس توسط پادشاهان پرگامون بر روي چشمه هاي آب داغ ساخته شده است. ويرانه هاي حمام ها، معابد و بناهاي تاريخي را مي توان در اين مكان مشاهده كرد.

۴٫ بدروم

اين شهر با سواحل شني و خيابان هاي پر از فروشگاه و رستوران هاي با كلاسش، سالهاست كه گردشگاه محبوب توريست ها در تركيه است. نام باستاني آن هالي كارناسوس است و يكي از عجايب هفت گانه عهد باستان بوده است. متأسفانه چند زلزله موجب تخريب بناهاي تاريخي آن شدند، ولي جاذبه هاي تاريخي ديگر آن مثل قلعه بدروم كه توسط مبارزين جنگ هاي صليبي در قرن پانزدهم ساخته شده بود، هنوز در اين شهر ديده مي شود. اين قلعه به روي لنگرگاه داخلي بدروم اشراف دارد كه با قايق هاي ميليون دلاري پر شده است.

۵٫ كوه نمرود

اين كوه ۲۱۳۴ متر ارتفاع دارد و در جنوب شرقي تركيه و در نزديكي شهر آدي يامان واقع شده است. در سال ۶۲ قبل از ميلاد، شاه آنتيوكوس اول، يك مقبره با مجسمه هاي عظيمي از خود، دو شير، دو عقاب و خدايان يوناني و ايراني مختلف در قله اين كوه ساخت. از زمان ساخت اين مقبره، سر اين مجسمه ها از بالاي كوه به پايين غلتيده و در اين مكان پراكنده شده اند. قله كوه نمرود نماي زيبايي از كوه هاي اطراف مي دهد. جاذبه اصلي اين مكان، تماشاي طلوع خورشيد از سمت شرقي كوه است كه به سر اين مجسمه ها سايه رنگ نارنجي مي دهد و به حس اسرارآميز اين مكان مي افزايد.

۶٫ اولودنيز
دهكده توريستي اولودنيز در ساحل جنوب غربي درياي اژه واقع شده است. در دهانه اين شهر كه يك تالاب آبي رنگ است، خليج شني دنجي وجود دارد. اين ساحل به خاطر رنگ هاي آبي آن معروف است و يكي از مناسب ترين ساحل هاي مديترانه براي عكاسي است. اولودنيز به خاطر چشم اندازهاي پانوراميك منحصر بفردش براي پاراگلايدر در دنيا معروف شده است.

۷٫ مسجد آبي

مسجد آبي يا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماري كاملش از نماي بيروني بسيار تأثيرگذار است. در حاليكه هنوز هم به عنوان مسجد از آن استفاده مي شود، يكي از محبوب ترين جاذبه هاي توريستي در استانبول است. اين مسجد بين سال هاي ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شد و مانند بسياري از مسجدهاي ديگر، مقبره سازنده اش در داخل آن قرار دارد. در داخل، سقف بلند آن با ۲۰ هزار كاشي آبي و با طرح هاي گوناگون تزئين شده است كه وجه تسميه اين مسجد به خاطر رنگ هاي آبي زيباي كاشي هاي آن است.

۸٫ كتابخانه سلسوس

ويرانه هاي اِفِسوس يكي از محبوب ترين جاذبه هاي گردشگري در ساحل غربي تركيه هستند. شهر افسوس به خاطر معبد آرتميس، يكي از عجايب هفتگانه عهد باستان معروف بود، كه توسط يك شورشي و به دستور اسقف اعظم قسطنطنيه در سال ۴۰۱ بعد از ميلاد تخريب شد. هنوز هم بعضي از قسمت هاي ساختمان آن را مي توان ديد، از جمله تئاتر بزرگ و كتابخانه سلسوس. اين كتابخانه حدود سال ۱۲۵ بعد از ميلاد ساخته شد و ۱۲ هزار طومار در آن نگهداري مي شد و همچنين مقبره سلسوس، فرماندار آسيا بود. نماي اين كتابخانه در دهه هفتاد به دقت بازسازي شد و از ويرانه هاي اوليه به حالت شكوهمند امروزي رسيد.

۹٫ دودكش هاي پريان گورمه

كاپادوكيا به خاطر صخره هاي طبيعي عجيب و شگفت انگيز و ميراث تاريخي منحصر بفرد خود معروف است. يكي از بهترين مكان ها براي ديدن اين صخره هاي عجيب، روستاي گورمه است كه در ميان مخروط هاي خاكسترهاي آتشفشاني واقع شده است كه به اين مخروط ها، دودكش هاي پريان اطلاق مي شود. اين دودكش ها به علت فرسايش بادي و آبي دو لايه آتشفشاني مختلف به وجود آمده اند: يك لايه كلفت از سنگ توف (خاكستر آتشفشاني جامد) با لايه اي نازكتر از بازالت كه نسبت به فرسايش مقاومتر است. چون كنده كاري در سنگ توف آسان است، بسياري از اين دودكش ها در كاپادوكيا در طي قرن ها توخالي شده اند. زيرا در داخل آنها خانه، كليسا و انبار ساخته مي شد.

۱۰٫ اياصوفيه

اياصوفيه واقع در استانبول در اصل يك كاخ پادشاهي بوده است كه در قرن ششم براي امپراتور روم شرقي، جاستينيان اول، ساخته شد. اين شاهكار مهندسي رومي، با گنبد عظيمش (به قطر ۳۱ متر يا ۱۰۲ فوت) فضايي را مي پوشاند كه تا بيش از ۱۰۰۰ سال بزرگترين فضاي بسته دنيا بود. اين كليسا در سال ۱۲۰۴ در جنگ صليبي چهارم به تاراج رفت و در قرن پانزدهم وقتيكه عثماني ها شهر را فتح كردند، تبديل به مسجد شد. اياصوفيه در سال ۱۹۳۵ تبديل به موزه شد و حالا يكي از جاذبه هاي اصلي تركيه است.


برچسب: بازارهاي ديدني تركيه، تورهاي زمستانه استامبول، دهكده توريستي تركيه، مكان هاي شگفت انگيز تركيه، كاخ پادشاهي تركيه، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۴:۰۱ توسط:afsaneh موضوع:

فرهنگ رسوم مردم تركيه

مردم تركيه

فرهنگ و رسوم موقعيت جغرافيايي تركيه و همجواري با كشورهاي اروپايي، روي فرهنگ مردم تركيه تاثير بسزايي گذاشته است. به طور كلي تركها بسيار خانواده دوست و خونگرم هستند. مرد رئيس خانواده محسوب مي شود و زن طبق قانون، بعد از ازدواج از نام خانوادگي شوهرش استفاده مي كند. چندهمسري در تركيه غيرقانوني است و ازدواج ها بايد رسما ثبت شوند و ازدواج مذهبي، به تنهايي، (بدون اثبات قانوني) غيرقانوني است. خواستگاري در تركيه اغلب به اين صورت است كه دختر و پسر براي ازدواج توافق مي كنند؛ سپس خانواده ها با هم آشنا مي شوند و در مورد مراسم تصميم ميگيرند. مراسم ازدواج در تركيه همراه با رسوم و عقايد خاصي است. به عنوان مثال هنگامي كه دختري ازدواج ميكند تمام دوستان وي نامشان را درون كفش عروسي مينويسند و در پايان مراسم ازدواج اگر كسي نامش از داخل كفش پاك شده باشد، به اين معني است كه به زودي ازدواج خواهد كرد. در شهرهاي تركيه تقريبا هيچ محلهاي بدون قهوه خانه نيست و مردهاي ترك ساعتها با دوستانشان در كافه خانه ها و قهوه خانه ها مينشينند و صحبت مي كنند. گاهي اين قهوه خانه ها تبديل به كانونهاي فرهنگي و سياسي مي شود. زنان هم براي چاي بعدازظهر در زمانهاي معيني، به نام دورههاي ۷ تا ۱۷ روزه، با دوستان و همسايگان خود در يك جا جمع مي شوند. تعطيلات آخر هفته هم اغلب خانواده ها به سينما، تئاتر و گردش مي روند. مردم تركيه به ظاهر، نظافت و آراستگي توجه فراوان دارند؛ اين امر باعث پاكيزگي نسبي مردم و شهرها شدهاست. در زمان عثماني روابط بين تركها بسيار رسمي بود؛ چرا كه در سنت هاي عثماني تاكيد بسياري بر ادب مي شد. اگرچه مردم تركيه به خاطر برخورد با فرهنگهاي اروپايي غيررسمي تر شده اند؛ اما با اين حال همچنان اصطلاحات مودبانه و تعارف در بين آنها وجود دارد. به عنوان مثال واژه آبي (معرف آقا بيك) به معناي برادر بزرگتر، در مقابل قارداش به معناي برادر: آبلا به معناي خواهر بزرگتر در مقابل كيزقارداش و يا باجي به معناي خواهر، براي ايجاد تمايز بين بزرگ تر و كوچكتر استفادهمي شود. در تركيه مردم به طور پيوسته با دوستانشان تماس برقرار مي كنند. اگر دوستانشان با آنها تماس نگيرند يا به آنها سر نزنند؛ از آنها دلگير ميشوند. تركها مردم مهمان نوازي هستند. آنها از دعوت مهمان به منازلشان لذت ميبرند. اين مهماني ها اغلب به صورت شب نشيني صورت مي گيرد. اگر مهمانان زود از خانه بروند؛ نوعي بي احترامي به صاحب منزل و حمل برخوش نگذشتن به مهمان مي شود. همچنين پذيراييهاي مفصل و سرو غذاهاي مختلف در تمام مهمانيهاي تركيه مشاهدهمي شود.اسلام به داشتن روابط -حسته o همسايگان سفارشي فراوان شده است. از اين رو در تركيهفرستادن غذا براي همسايگان امري بسيار رايج است. اين ظروف معمولا خالي برگردانده نمي شوند. در مواقع عزاداري، همسايگان تا روز سوم غذاهاي آماده شده خود را به منزل داغ ديده ميفرستند. حلوا تنها غذايي است كه خانواده مرحوم مي پزد و براي همسايگان ميفرستد و يا با آن از ميهمانان پذيرايي مي كنند. در برخي نواحي مرسوم است، دوستان نزديك مرحوم حلوا را آماده كنند؛ به طوري كه نفر اول، ملاقه را به نفر بعد مي سپارد و او هم در حالي كه حلوا را هم مي زند، به ذكر خاطرهاي از آن مرحوم مي پردازد. معمولاً حلوازماني آماده مي شود كه تمام افراد حاضر در اتاق از فرصت سخنراني خود استفاده كرده باشند. اين مراسم بسيار ساده سبب ميشود كه مردم از اوقات خوشي خود با آن مرحوم حرف بزنند و براي لحظهاي غم خود را فراموش كنند و پيوندهاي بين خود را مستحكم نمايند


برچسب: بهاي تور تركيه، تور تركيه، تورهاي زمستانه استانبول، زيبايي هاي تركيه، قيمت تورهاي تركيه، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۲:۵۲ توسط:afsaneh موضوع: